Madmor

16. december 2011

Alder:
7 mdr.

Madmor

Hej Helen,

Først tak for alle dine gode svar og for en super brevkasse!

Jeg skriver igen angående min datter, der nu er 6 ½ måned. Som jeg før har "belemret" dig med, så er hun ikke den store spiser. Faktisk har der kun været en periode omkring de 5 mdr. hvor hun ville have grød og mos, ellers har hun faktisk nægtet.

Jeg kan ikke rigtig få hende til at komme i gang med maden. Hun vil kun have bryst og den mad hun selv kan få i hånden. Nogen gange kan jeg presse et par rugbrødshapsere med lidt pålæg ind i hendes mund, men det er når hun bliver afledt. Hun vil dog gerne smage den mad vi andre spiser, men mister interessen efter at have smagt en mundfuld. Det er som om mad ikke har den store interesse.

Skemad er jeg helt stoppet med, da jeg kom til at presse hende for meget og til sidst gik det helt i baglås. Jeg er bange for at jeg ...

Annonce

... har givet hende nogle dårlige oplevelser med mad og derfor er det nu lidt i hårdknude. Har du nogen gode ideer til hvordan vi får løst op for denne knude?

Jeg forsøger at hygge og slappe af ved måltiderne, men det er ret svært, når jeg ved hvor vigtigt det er, at hun snart kommer igang. Og jo mere jeg presser jo mere afviser hun. Hmmm altså!!

Hun vil ikke have flaske og ikke sut, så hun blir ammet fuldt ud. Det skal siges, at hun har været en del syg og forkølet, så det har taget appetitten.

Så lige nu sidder hun bare med ved bordet og smager fra os. Så får hun lidt i hånden hun leger med som du anbefaler i din bog (super god bog i øvrigt), så det bliver ikke til særlig meget mad i løbet af dagen.

Tror du bare jeg skal have is i maven og så kommer det eller har du nogen ideer til hvordan vi kommer videre?

Med venlig hilsen
Madmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre